Tervetuloa Tuonti-ilmoituspalveluun

 

Ohjeita Tuonti-ilmoituspalvelun käyttöön

 

Tuonti-ilmoituspalvelussa voit tulliselvittää lähetyksesi ja maksaa maahantuontiverot. Postilähetys toimitetaan tulliselvityksen ja verojen maksun jälkeen suoraan lähimpään postiin tai vastaanottajalle.

Rahtilähetyksestä saat Tuonti-ilmoituspalvelusta luovutuspäätöksen, joka sinun pitää toimittaa rahdinkuljettajalle, jotta se voi luovuttaa tavaran varastosta.

 

Näin tullaat netissä - Tuonti-ilmoituspalvelun ohjevideo

 

Tuonti-ilmoituspalvelun käyttö edellyttää tunnistautumista.

  • Yksityishenkilö voi tunnistautua joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Tunnistautuminen vaatii lisäksi suomalaisen henkilötunnuksen. Näiden puuttuessa voit valtuuttaa toisen henkilön tekemään tullauksen puolestasi.
  • Yrityksellä on oltava verohallinnon myöntämä Katso-tunniste. Yritykset kirjautuvat palveluun ns. Katso-tunnisteella (pääkäyttäjätunnus tai Katso-tunniste, johon on kytketty TULLI - Tulliselvitys rooli).

Postilähetys 

 

Postilähetys on tulliselvitettävä ja maahantuontiverot on oltava maksettu 20 päivän kuluessa saapumisesta tai Posti palauttaa postipaketin takaisin lähettäjälle.

 

Postilähetys on tulliselvitettävissä: 

  • kun Postin lähetysten seurantapalvelussa on teksti: Lähetys on saapunut tullivarastoon. Teillä on saapumispäivästä lukien 20 päivää aikaa hoitaa tulliselvitys tai
  • kun olet saanut Postilta saapumisilmoituksen joko kirjeitse tai sähköisesti.


Tavarakoodin (tullinimikkeen) valinta

 

Yksityishenkilöt: Jos et löydä tulliselvitettävää tavaraa valmiilta valintalistalta, kysy oikea koodi Tullineuvonnasta p. 0295 5201 tai Tuonti-ilmoituspalvelun puhelintuesta p. 0295 5206 tai voit etsiä sitä Taric-hakupalvelusta.

Yritykset: Selvitä tarvittaessa tullinimike etukäteen. Voit etsiä Taric-hakupalvelusta tai kysyä tullinimikettä Tullineuvonnasta.

 

 

Tuetut selainohjelmat ja niiden versiot:

  • Internet Explorer 10 tai 11, HUOM. Internet Explorer selaimen versio 11 ei tällä hetkellä tue Tullin sähköisten palvelujen kautta tehtäviä maksuja
  • Mozilla Firefox 38 (ESR)
  • Google Chrome 48
  • Jos käytät Applen tuotteita, on suositeltavaa ladata Mozilla/Firefox for Apple –selain.

 

Lisätietoa tästä palvelusta

 

Tietosuojaseloste

 

 

Aluksi sinun tulee tunnistautua. Aloita valitsemalla:

Yksityishenkilö

Järjestelmätiedotteet

Näin tullaat netissä - video-ohje

Lue koko tiedote

Häiriö IE-selain versiossa 11

Lue koko tiedote

Häiriötiedotteet sähköpostiin

Lue koko tiedote

Katso-palvelun tuki

Lue koko tiedote

Puhelinpalvelu

Usein kysyttyä (yksityiset) >>

Usein kysyttyä (yritykset) >>

Näin tullaat netissä - Tuonti-ilmoituspalvelun ohjevideo >>

Henkilöasiakkaat,
p. 0295 5206
ma-pe 8-16
0 sent/min. + pvm/mpm

Yritysasiakkaat,
p. 0295 5207
ma-pe 8-16
0 sent/min. + pvm/mpm

Katso-palvelunumero: 029 497 040

Anna palautetta >>

Asiakkaat Ahvenanmaalta p. 0295 527 018 (ma-pe klo 9-15) tai sähköpostitse.

 

Ohje

Ohje-ikkunasta löydät täytettävään kohtaan liittyvän pikaohjeen. Siirrä ohjeruutu haluamaasi paikkaan tarttumalla ohjeikkunan ylälaidasta hiirellä. Poista ohjeet näkyvistä Piilota-valinnalla.

 

Ohjeita ei saatavilla.

Käyttöohjeet