Välkommen till Deklarationstjänsten för import

 

Anvisningar för användning av deklarationstjänsten för import

 

För fraktförsändelser får du från deklarationstjänsten för import ett överlåtelsebeslut, som du ska tillställa fraktföraren för att denne ska kunna överlåta varan från lagret.

 

För att använda deklarationstjänsten för import krävs att man identifierar sig.

 

  • En privatperson kan identifiera sig med nätbankskoder eller med mobilcertifikat. Identifieringen kräver också en finländsk personbeteckning. Om dessa saknas, kan du befullmäktiga en annan person att sköta förtullningen åt dig.
  •  

  • Företag ska ha en Katso-kod som beviljas av Skatteförvaltningen. Företag loggar in i tjänsten med en Katso-kod (huvudanvändarkod eller Katso-kod med behörigheten TULL – Tullklarering).

 

Postförsändelse

 

Postförsändelserna ska tullklareras och importskatterna betalas inom 20 dagar efter ankomsten. Posten skickar försändelsen tillbaka till avsändaren efter dessa 20 dagar.

Postförsändelsen kan tullklareras:


  • när följande text visas i Postens försändelseuppföljning: ”Försändelsen har anlänt till tullagret. Ni har 20 dagar från försändelsens ankomstdag för att ta hand om tullklareringen.” eller
  • när du har fått Postens ankomstavi antingen per post eller e-post.

 


Val av varukod


Privatpersoner: Om du inte hittar varan som ska tullklareras i den färdiga varulistan så kan du fråga om rätt kod av Tullrådgivningen (tfn 0295 5201) eller av telefonstödet för deklarationstjänsten för import (tfn 0295 5206) eller så kan du söka varukoden i Taric-söktjänsten.

Företag: Ta vid behov reda på varukoden på förhand. Du kan söka i Taric-söktjänsten eller fråga om rätt kod av Tullrådgivningen.

 

Följande versioner av följande webbläsarprogram stöds:


  • Internet Explorer 10 eller 11
  • Mozilla Firefox 38 (ESR)
  • Google Chrome 48
  • Om du använder Apples produkter, rekommenderar vi att du laddar ner webbläsaren Mozilla/Firefox for Apple.

 

Mera information om denna tjänst

 

Dataskyddsbeskrivning

Först måste du logga in i tjänsten. Börja med att välja:

Privatperson

Systemmeddelanden

Förhandsmeddelande om avbrott 26.5.2018

Läs hela meddelandet

IE 11 Stöder inte i Deklarationstjänsten för import

Läs hela meddelandet

Meddelanden om störningar till din e-post

Läs hela meddelandet

Telefontjänst

Privatkunder,
tfn  0295 5206

Företagskunder,
tfn  0295 5207
må-fre. 8-18
0 cent/min. + lna/mta

Vanliga frågor >>

Ge respons >>

Kunder på Åland tfn 0295 527 018 (Må. - fr. kl. 9-15) eller via e-post.

 

Anvisning

I detta fönster med anvisningar visas en snabbanvisning för det fält du håller på att fylla i. Du kan flytta fönstret till önskat ställe på sidan genom att med musen ta tag i övre kanten av fönstret. Du kan dölja fönstret genom att klicka på Dölj anvisning.

 

Anvisningar inte tillgängliga

Användarmanual