Tervetuloa Tuonti-ilmoituspalveluun

Tuonti-ilmoituspalvelun ohjevideo: Näin tullaat postilähetyksen netissä

Voit tulliselvittää eli tullata palvelussa lähetyksesi ja maksaa maahantuontiverot 24/7. Voit myös kopioida aiempia tullauksia uuden ilmoituksen pohjaksi. Kun sinun pitää tullata lähetys, saat siitä tiedon Postilta tai rahdinkuljettajalta.

Kirjautuminen palveluun:

Yksityishenkilöt

Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Tarvitset lisäksi suomalaisen henkilötunnuksen. Näiden puuttuessa voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan lähetyksen puolestasi.

Yritykset ja yhteisöt

Tunnistaudu Katso-tunnisteella. Tarvitset pääkäyttäjätunnuksen tai Katso-tunnisteen, johon on kytketty TULLI – Tulliselvitys -rooli.

Postilähetys on tullattava ja verot oltava maksettuna 20 päivän kuluessa saapumispäivästä lukien

Jos lähetystä ei tullata ja veroja makseta määräajassa, Posti palauttaa lähetyksen lähettäjälle. Voit tullata lähetyksen heti, kun

- Postin lähetysseurantapalvelussa on teksti ”Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus 20 päivän sisällä saapumisesta.”

tai

- olet saanut Postilta saapumisilmoituksen joko kirjeitse tai sähköisesti (Netposti).

Kun tullaus on onnistunut, ja maksusi on kirjautunut Tullille, Posti toimittaa lähetyksen sinulle tai voit hakea sen Postin noutopisteestä. Postin lähetysseuranta –palvelu.

Rahtilähetys on tullattava ja verot oltava maksettu rahdinkuljettajan ilmoittamassa määräajassa - Lähetä luovutuspäätös rahdinkuljettajalle rahdinkuljettajalta saamiesi ohjeiden mukaan.

Saat rahtilähetyksestä rahdinkuljettajalta määräajan ja kuljetusta koskevia tietoja tullausta varten. Saat Tuonti-ilmoituspalvelusta luovutuspäätöksen. 

Tuetut selainohjelmat ja niiden versiot ovat

  • Internet Explorer 10 tai 11 (Huom. Internet Explorer selaimen versio 11 ei tällä hetkellä tue Tullin sähköisten palvelujen kautta tehtäviä maksuja)
  • Mozilla Firefox 38 (ESR)
  • Google Chrome 48
  • Jos käytät Applen tuotteita, on suositeltavaa ladata Mozilla/Firefox for Apple –selain.
  •  

Tavarakoodin (tullinimikkeen) valinta

Yksityishenkilöt: Jos et löydä tulliselvitettävää tavaraa valmiilta valintalistalta, kysy oikea koodi asiakaspalvelusta, p. 0295 5206 tai p. 0295 5201, tai hae se Fintaric-hakupalvelusta.

Yritykset: Selvitä tarvittaessa tullinimike etukäteen Fintaric-hakupalvelusta tai kysy tullinimikettä asiakaspalvelusta, p. 0295 5207.

 Tietosuojaseloste

Aluksi sinun tulee tunnistautua. Aloita valitsemalla:

Yksityishenkilö

Järjestelmätiedotteet

Käyttökatkon ennakkotiedote

Lue koko tiedote

Näin tullaat netissä - video-ohje

Lue koko tiedote

Häiriö IE-selain versiossa 11

Lue koko tiedote

Häiriötiedotteet sähköpostiin

Lue koko tiedote

Katso-palvelun tuki

Lue koko tiedote

Puhelinpalvelu

Usein kysyttyä (yksityiset) >>

Usein kysyttyä (yritykset) >>

Näin tullaat netissä - Tuonti-ilmoituspalvelun ohjevideo >>

Henkilöasiakkaat,
p. 0295 5206
ma-pe 8-18
0 sent/min. + pvm/mpm

Yritysasiakkaat,
p. 0295 5207
ma-pe 8-18
0 sent/min. + pvm/mpm

Katso-palvelunumero: 029 497 040

Anna palautetta >>

Asiakkaat Ahvenanmaalta p. 0295 527 018 (ma-pe klo 9-15) tai sähköpostitse.

 

Ohje

Ohje-ikkunasta löydät täytettävään kohtaan liittyvän pikaohjeen. Siirrä ohjeruutu haluamaasi paikkaan tarttumalla ohjeikkunan ylälaidasta hiirellä. Poista ohjeet näkyvistä Piilota-valinnalla.

 

Ohjeita ei saatavilla.

Käyttöohjeet